Verbinding
Iedere organisatie heeft een visie en missie waarmee ze zich wil onderscheiden. Doelstellingen geven aan welke resultaten de organisatie wenst te behalen. Resultaten die eerder haalbaar zijn als medewerkers professioneel gedrag laten zien. Professionaliteit ontstaat op het moment dat de medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie. Het creëren en versterken van de verbondenheid tussen medewerkers en de organisatie, vergroot de professionaliteit. Versterken van de verbondenheid vindt plaats naarmate de medewerkers zich herkennen in de waarden en de overtuigingen, het “hart”, van de organisatie. De mate waarin het hart van de medewerker matcht met het hart van de organisatie, bepaalt in hoeverre de medewerker bij zijn passie en zijn authenticiteit komt.
Wat betekent verbinding voor de medewerker
Wat betekent verbinding voor de organisatie
Verbinden op verschillende niveaus in de organisatie
- Verbinding tussen het gedrag en het resultaat
- Verbinding tussen de waarden en de overtuigingen en het gedrag
- Verbinding tussen missie en visie en de waarden en de overtuigingen.
Om de verbindingen op de diverse niveaus te versterken, bied ik maatwerk trainingen aan, gericht op verbetering van de professionaliteit op organisatie-, op team- en op medewerkerniveau.
Wat betekent geen verbinding met de organisatie
Organisaties zijn mede verantwoordelijkheid voor het ziekteverzuim van hun medewerkers, waarmee jaarlijks hoge kosten gemoeid zijn. Daarnaast is de komende jaren sprake van een sterk toenemende vergrijzing van onze maatschappij. Het aanbod van goed opgeleide en gekwalificeerde medewerkers wordt hiermee kleiner. Voor een organisatie is het derhalve van belang dat medewerkers tevreden en gezond blijven.